Ruskeahiuksinen nainen, jolla on Lääkärit Ilman Rajoja -järjestön logolla varustettu paita, pitää käsiä huopaan kääriytyneen naisen ympärillä.
© Mohamad Cheblak/MSF
Lääkärit Ilman Rajoja -järjestön meripelastajat pelastivat Välimerestä 68 merihädässä ollutta ihmistä tammikuussa 2024. Joukossa oli viisi lasta ja raskaana oleva nainen.

Kannanotto: “Ruandan malli” on julma ja vaarallinen

Julman ja epäinhimillisen, siirtolaisten ulkoistamiseen perustuvan “Ruandan mallin” käyttöönotto Britanniassa merkitsee uutta, synkkää lukua Euroopan siirtolaispolitiikassa. Myös Suomen on välittömästi luovuttava Ruandan mallin käyttöönoton ajamisesta.

Britannia suunnittelee turvaa hakevien ihmisten, mukaan lukien lasten sekä kidutusta ja ihmiskauppaa kokeneiden, lähettämistä Ruandaan turvapaikkaprosessin ajaksi. Niin kutsutun Ruandan mallin käyttöönottoa on väläytelty myös Suomessa.

Ruandan malli on epäinhimillinen, julma ja vaarallinen. Se on kyseenalainen niin lääketieteellisistä, eettisistä kuin humanitaarisista syistä. Britannian suunnitelma muodostaa myös huolestuttavan ennakkotapauksen muille maille.

Ruandan mallin käyttöönotto merkitsee uutta synkkää lukua Euroopan julmassa siirtolaispolitiikassa. Suojelun tarjoamisen sijaan EU ja sen jäsenmaat haluavat estää, ulkoistaa ja rangaista ihmisiä suojelun hakemisesta. Olemme nähneet EU:n rajoilla miten merkittäviä lääketieteellisiä ja humanitaarisia haittoja siirtolaispolitiikka aiheuttaa. Se maksaa pahimmillaan ihmishenkiä: viime vuonna Välimerellä hukkui yli 3000 ihmistä.

Australia toteutti vastaavanlaisen siirtolaisten ulkoistamisen Naurun saarelle. Todistimme politiikan tuhoisia lääketieteellisiä ja humanitaarisia seurauksia. Lähes kahdella kolmasosalla Naurun saarelle väkisin karkotetuista potilaistamme oli itsemurha-ajatuksia tai he olivat vahingoittaneet itseään. Emme voi antaa historian toistaa itseään.

Suomen on välittömästi luovuttava tämän julman lähestymistavan ajamisesta. Sen sijaan sen tulisi keskittyä turvallisten reittien sekä toimivan, oikeudenmukaisen ja tehokkaan turvapaikkajärjestelmän luomiseen ja kunnioittaa Suomesta ja Euroopasta turvaa hakevien ihmisten terveyttä ja ihmisarvoa.

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Kannanotto: Gazaan tarvitaan välitön ja pysyvä tulitauko

Päällikkö, avainlahjoittajasuhteet ja kumppanuudet

Päällikkö, uuslahjoittajahankinta ja kampanjat

Palestiina

Gazan terveydenhuoltojärjestelmän tuhoaminen on ”hiljaista tappamista”

Viisi työasuista hymyilevää ihmistä ottaa ryhmäselfietä. Osalla on kaulassaan kimaltava virheä kauha ja kädessä diplomi.

Kuin renkaat vedessä: koulutuksen vaikutukset kantautuvat kauas

Neljä Lääkärit Ilman Rajoja -järjestön työntekijää keskustelevat telttasairaalassa. Heillä on valkoiset, Lääkärit Ilman Rajoja -järjestön logolla varustetut liivit.
Sudan

“Yksi pahimmista kriiseistä vuosikymmeniin” – kansainvälinen puheenjohtajamme vetoaa avun kiireellisen laajentamisen puolesta Sudanissa

Sudan

Sota Sudanissa kestänyt vuoden: Lääkärit Ilman Rajoja vaatii välitöntä humanitaarisen avun lisäämistä

Lääkärit Ilman Rajoja -järjestön tunnuksella varustettuun liiviin pukeutunut mies sairaalan leikkaussalissa.
Lääkärit Ilman Rajoja

Khassan El-Kafarna

Ukraina

Kahden rintaman välissä – puoliksi ukrainalainen, puoliksi palestiinalainen

Haiti

Väkivalta Haitissa lisääntyy entisestään, Lääkärit Ilman Rajoja laajentaa sairaanhoidon apuaan pääkaupunki Port-au-Princessä

Lääkärit Ilman Rajoja -järjestön tuore raportti kertoo pushbackien ja EU-politiikan kuolettavista vaikutuksista

Poika, jolla on päänsä ympärillä side, halaa isäänsä.

Vuosi kuvina: Luonnonmullistuksia, konflikteja ja epidemioita – mutta myös toivoa

Lääkärit Ilman Rajoja

Paula Kamppuri-Oporta

Kolumbia

Suomalainen sairaanhoitaja lähti parantamaan terveyspalveluiden saatavuutta Kolumbiaan ja oppi, mikä avustustyössä on parasta

Kariantti Kallio Keski-Afrikan tasavallassa

Kariantti Kallio

Haiti

Lääkärinä Haitissa: ”Kuvittele Helsinki, jossa Punavuori, Töölö ja Kallio ovat kaikki sodassa keskenään”

Palestiina

Avoin kirje päättäjille: vaadimme välitöntä ja jatkuvaa tulitaukoa Gazaan

Isku sairaalaan Gazassa: Kaksi Lääkärit Ilman Rajoja -järjestön lääkäriä kuoli

Kolme työntekijää, joilla on yllään Lääkärit Ilman Rajoja -järjestön liivi, sekä kolme paikallista ensihoitajaa kävelee kadulla kuvan oikealla puolella selkä kohti kameraa. Vasemmalla näkyy ambulanssi.

Paljon “punaisia” potilaita – väkivalta Länsirannalla kiihtyy hälyttävästi

Laittomia palautuksia, meripelastuksen laiminlyöntiä, väkivallan ulkoistamista… Lääkärit Ilman Rajoja -järjestön tänään julkaisema raportti osoittaa EU:n ja sen jäsenmaiden edistävän järjestelmällistä julmuutta pakolaisia ja siirtolaisia kohtaan. Death, despair and destitution: the human costs of the EU’s migration policies -raportti pohjautuu lääketieteelliseen dataan 20 000 potilasvastaanotosta EU:n eri rajoilla ja 8400 ihmisen pelastamisesta Välimerestä sekä hoitohenkilökunnan ja potilaiden…
© Mohamad Cheblak/MSF