© MSF/Skye McKee

Kannanotto: EU ei saa olla osallisena ihmishenkien menettämiseen Välimerellä

Jälleen kerran kymmeniä ihmishenkiä on menetetty Euroopan rajoilla, koska EU ei ole mahdollistanut suojelua hakevien ihmisten turvallista saapumista Eurooppaan.

Viime viikolla satoja ihmisiä katosi ja oletetaan kuolleen veneonnettomuudessa lähellä Kreikan rannikkoa. Mukana hukkui Eurooppaan pyrkiviä lapsia ja äitejä, joita oli pidetty liian täynnä olevan kalastusaluksen kannen alla. Useiden jäsenvaltioiden viranomaisille ilmoitettiin hädässä olevasta aluksesta useita tunteja ennen sen kaatumista, ja paikalla oli myös Euroopan raja- ja merivartiovirasto Frontexin lentokone.

Tällaiset inhimilliset tragediat toistuvat Euroopan maa- ja merirajoilla päivittäin. Tämän vuoden ensimmäinen neljännes oli kohtalokkain siirtolaisille keskisen Välimeren reitillä kuuteen vuoteen.

Yhdistyneet kansakunnat, ihmisoikeusaktivistit, kansainväliset kansalaisjärjestöt, ja lukemattomat tutkivat toimittajat sekä tiedotusvälineet ovat vuosien ajan dokumentoineet ihmisoikeusloukkauksia, laittomia palautuksia ja järjestelmällisiä epäonnistumisia etsintä- ja pelastustoimissa, joista on nyt tullut EU:n de facto keino hallita muuttoliikettä.

Näistä rikkomuksista ja vääryyksistä on julkaistu satoja raportteja ja todisteita, jotka perustuvat suoraan todistajien ja eloonjääneiden lausuntoihin. Järjestöt ovat sinnikkäästi vaatineet yhdessä Euroopan komission, jäsenvaltioiden ja eurooppalaisten päättäjien kanssa toimenpiteitä ihmisoikeusloukkausten ja järjettömien kuolemantapausten lopettamiseksi EU:n rajoilla.

Toimenpiteiden sijaan jotkut EU-maat ovat rajusti vähentäneet etsintä- ja pelastuskapasiteettia koko Välimeren alueella piittaamatta kansainvälisistä velvoitteista. Lisäksi maat ovat rajoittaneen kansalaisyhteiskunnan operaatioita merellä, minkä takia hädässä oleville siirtolaisille ei voida tarjota nopeaa ja tehokasta apua.

Jäsenvaltiot sopivat toissaviikolla eurooppalaisen turvapaikka- ja maahanmuuttojärjestelmän uudistuksesta, joka kuitenkin perustuu pelotteeseen ja järjestelmälliseen säilöönottoon EU:n rajoilla. Tämä todennäköisesti vain kannustaa laittomiin palautuksiin ja aiheuttaa lisää kuolemantapauksia sekä ajaa sotaa ja väkivaltaa pakenevat ihmiset entistä vaarallisemmille reiteille. Samaan aikaan EU:n jäsenvaltiot luottavat edelleen epämääräisiin ja kalliisiin sopimuksiin kolmansien maiden kanssa yrittääkseen päästä eroon turvapaikkavastuustaan.

Vaadimme näiden kuolemantapausten tutkimista, sekä erityisesti tutkintaa EU:n jäsenvaltioiden ja Frontexin roolista. Vaadimme Euroopan komission puheenjohtajaa Ursula Von der Leyenia ottamaan vihdoin selkeän kannan puutteellisiin pelastustoimiin Euroopan maa- ja merirajoilla ja saattamaan jäsenvaltiot vastuuseen.

Vaadimme saada eurooppalaisen turvapaikkajärjestelmänä, joka takaa ihmisille oikeuden hakea suojelua kunnioittaen heidän ihmisoikeuksiaan.

EU:n tulisi luopua syyttämästä siirtolaisonnettomuuksista vain salakuljettajia ja nähdä, että pelkkä rikollisverkostojen purkaminen ei ole ratkaisu. Kehotamme EU:ta ja jäsenvaltioita perustamaan ennakoivia, valtioiden johtamia etsintä- ja pelastusoperaatioita Välimerellä.

Liian monen vuoden ajan olemme kuulleet vain tyhjiä sanoja Euroopan komissiolta ja EU:n jäsenvaltioilta ihmishenkien menetyksistä Välimerellä.

Ei enempää sanoja. On aika vihdoin suojella Euroopasta turvaa etsivien ihmisten elämää ja oikeuksia.

Allekirjoittajat:

Amnesty International

Danish Refugee Council

HIAS Europe

Human Rights Watch

International Rescue Committee

Médecins sans Frontières / Lääkärit ilman rajoja

Missing Children Europe

Oxfam

Save the Children

SOS Children’s Villages International

Kannanotto ja lähteet englanniksi: https://www.savethechildren.net/news/eu-must-not-be-complicit-loss-lives-sea-and-rights-violations-europe-s-borders#_ftn10

Jaa sosiaalisessa mediassa:

Palestiina

Viimeisimmät verilöylyt Gazassa osoitus palestiinalaisten täydellisestä epäinhimillistämisestä

Poika, jolla on päänsä ympärillä side, halaa isäänsä.

Kannanotto: Kansainvälistä humanitaarista oikeutta ja kansainvälisen tuomioistuimen päätöksiä on noudatettava

Kannanotto: Gazaan tarvitaan välitön ja pysyvä tulitauko

Ruskeahiuksinen nainen, jolla on Lääkärit Ilman Rajoja -järjestön logolla varustettu paita, pitää käsiä huopaan kääriytyneen naisen ympärillä.

Kannanotto: “Ruandan malli” on julma ja vaarallinen

Palestiina

Gazan terveydenhuoltojärjestelmän tuhoaminen on ”hiljaista tappamista”

Viisi työasuista hymyilevää ihmistä ottaa ryhmäselfietä. Osalla on kaulassaan kimaltava virheä kauha ja kädessä diplomi.

Kuin renkaat vedessä: koulutuksen vaikutukset kantautuvat kauas

Neljä Lääkärit Ilman Rajoja -järjestön työntekijää keskustelevat telttasairaalassa. Heillä on valkoiset, Lääkärit Ilman Rajoja -järjestön logolla varustetut liivit.
Sudan

“Yksi pahimmista kriiseistä vuosikymmeniin” – kansainvälinen puheenjohtajamme vetoaa avun kiireellisen laajentamisen puolesta Sudanissa

Sudan

Sota Sudanissa kestänyt vuoden: Lääkärit Ilman Rajoja vaatii välitöntä humanitaarisen avun lisäämistä

Lääkärit Ilman Rajoja -järjestön tunnuksella varustettuun liiviin pukeutunut mies sairaalan leikkaussalissa.
Lääkärit Ilman Rajoja

Khassan El-Kafarna

Ukraina

Kahden rintaman välissä – puoliksi ukrainalainen, puoliksi palestiinalainen

Haiti

Väkivalta Haitissa lisääntyy entisestään, Lääkärit Ilman Rajoja laajentaa sairaanhoidon apuaan pääkaupunki Port-au-Princessä

Lääkärit Ilman Rajoja -järjestön tuore raportti kertoo pushbackien ja EU-politiikan kuolettavista vaikutuksista

Poika, jolla on päänsä ympärillä side, halaa isäänsä.

Vuosi kuvina: Luonnonmullistuksia, konflikteja ja epidemioita – mutta myös toivoa

Lääkärit Ilman Rajoja

Paula Kamppuri-Oporta

Kolumbia